NAJNOWSZE

piątek, 29 maja 2015

Kto pragnie przystąpić do Próby Żelaza?

źródło
Próba Żelaza na pierwszy rzut oka może się wydawać powieścią przeznaczoną dla młodszych odbiorców. Tak też z początku i ja postrzegałam tę pozycję. Zarówno ze względu na baśniowo-fantastyczną okładkę, jak i dość naiwnie zapowiadający tę książkę opis. Byłam jednak niemal pewna, że za tą słodką otoczką będzie się kryło coś więcej, chociażby dlatego, że autorkami są Holly Black oraz Cassandra Clare. Szczególnie ta druga pani znana jest z mrocznego, przesiąkniętego złem świata, jaki stworzyła w serii o Nocnych Łowcach. Dlatego też po Próbę Żelaza sięgałam z wielkim entuzjazmem, bo wiedziałam, że połączenie pomysłów obu tych autorek okaże się czymś naprawdę dobrym. Szczęśliwie nie zawiodłam się i mogę z czystym sumieniem polecić tę pozycję.

Tytuł: Magisterium I. Próba Żelaza
Autorki: Holly Black i Cassandra Clare
Wydawnictwo: Albatros

Callum Hunt już od dawna wie, że magia istnieje. Wie także, że nie jest wcale tak fantastyczna, jak wszyscy przypuszczają. Kiedy więc przychodzi czas, aby zmierzyć się z Próbą Żelaza – egzaminem, który ma zadecydować, czy Call dostanie się do słynnej szkoły magii, Magisterium – chłopak jest zdeterminowany, aby oblać. Niestety, los bywa przewrotny i nastolatek – mimo usilnych starań – zdaje egzamin. Nowa szkoła jest miejscem nieobliczalnym i niebezpiecznym, jednak równocześnie niesamowicie fascynującym. Czy Call odkryje jej tajemnice?

Holly Black i Cassandra Clare to dwie popularne autorki książek młodzieżowych. Ta pierwsza znana jest przede wszystkim ze współtworzenia serii Kroniki Spiderwick, druga natomiast z książek o rasie Nocnych Łowców oraz cykli Dary Anioła i Diabelskie Maszyny. Poznały się podczas jednego ze spotkań autorskich Holly Black i po wielu latach przyjaźni zdecydowały się napisać swoją pierwszą wspólną serię, która będzie opowiadać o magii, niebezpieczeństwie i tajemnicach, czyli Magisterium.

A któż by chciał być człowiekiem? Ludzkie serce można złamać. Ludzkie kości zmiażdżyć. Ludzką skórę rozedrzeć.

Czytaliście już zapewne niejednokrotnie książki napisane przez dwóch autorów. Czy nie często widać w takich pozycjach różny styl pisania? Ja doświadczam tego niemal za każdym razem, kiedy sięgam po takie pozycje. Możecie więc sobie tylko wyobrazić, jakie było moje zaskoczenie, kiedy po skończeniu lektury zdałam sobie sprawę, że czyta się ją tak, jakby napisana była przez jedną osobę. Jest to oczywiście cecha nad wyraz pozytywna, bo łatwiej jest nam skupić się na rozgrywających się wydarzeniach, niż na nieustannym śledzeniu zmiany stylu pisania. Zapewne zasługą tak jednolicie napisanego tekstu w Próbie Żelaza są podobne upodobania gatunkowe autorek – w końcu i jedna, i druga pisała o fantastycznym świecie.


Panie stworzyły bardzo wciągającą historię, której wątki łączą się pod koniec, tworząc bardzo udany, spójny i zaskakujący finał. Byłam zaskoczona ilością informacji na temat przedstawionego świata, jakie Holly Black i Cassandrze Clare udało się przedstawić na stronach tej książki. Magisterium było na tyle realistyczne, że w niektórych momentach czułam, jakby dzieliła mnie od niego mała odległość, a do trójki głównych bohaterów przywiązałam się z taką łatwością, że po skończeniu pozycji jeszcze przez długi czas zastanawiałam się nad ich dalszymi losami.

Myślę, że wielu osobom, które lekturę tej pozycji mają już za sobą, może ona przypominać nieco sławnego Harry'ego Pottera J.K. Rowling. Dlaczego? Bo jest tu szkoła magii, w której czarodzieje uczą się, jak rozwijać swoje moce, zdobywać nowe talenty i chronić świat przed złem i mrokiem. Brzmi znajomo? I ja, po skończeniu lektury, miałam nieodparte wrażenie, że autorki może nawet nieco za bardzo posłużyły się pomysłem J.K. Rowling do stworzenia własnej powieści. Nie da się jednak zaprzeczyć, że nawet jeśli tak było, to Magisterium jest raczej krótszą, mniej rozbudowaną wersją serii o młodym czarodzieju. Oczywiście pojawiały się także i różnice. Były one jednak na tyle niewielkie, że raczej powinniśmy przygotować się na kolejną przygodę w świecie magii w stylu serii pani Rowling.

Podobieństwo nie ominęło także trójki głównych bohaterów. Call to chłopak izolujący się od innych – zamiast towarzystwa rówieśników wybiera samotność. Ma jednak ogromną moc, przez którą trafia do Magisterium podczas Próby Żelaza. Początkowa niechęć do tego miejsca stopniowo zamienia się w fascynację, a ciekawość Calla, która czasami sprawiała, że postrzegałam go jako o wiele młodszego, przyczyni się do odkrycia największych tajemnic Magisterium (jak to zwykle w tego typu pozycjach bywa). Jednak nie da się zaprzeczyć, że mimo wszystko to bohater inteligentny, pełen odwagi i siły do mierzenia się z przeciwnościami.

Próba Żelaza to książka, która jednych może rozczarować, innych – zaskoczyć. Jeśli spodziewacie się historii żywcem wyjętej ze stron starej fantastyki, możecie się nieco zawieść. Jeśli jednak liczycie na historię wciągającą, pełną akcji, niespodzianek i w pewnym stopniu przypominającą serię J.K. Rowling, to z pewnością będziecie zadowoleni. Cassandra Clare i Holly Black stworzyły powieść, w której zło toczy odwieczną walkę z dobrem, w której nikt nie jest bezstronny i w której prawdziwa próba dopiero się rozpoczyna. Jeśli więc jesteś gotowy dołączyć do tej walki, to zdecydowanie powinieneś sięgnąć po Magisterium I. Próbę Żelaza!

Ogień chce płonąć,
Woda chce płynąć, 
Powietrze chce się unosić,
Ziemia chce wiązać, 
Chaos chce pożerać.

Share:

Prześlij komentarz

Wiele dla nas znaczą Wasze opinie, dlatego dziękujemy za każdy zostawiony ślad i zachęcamy do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami.

 
Wróć na górę
Copyright © 2014 Essentia. Design: OtwórzBlo.ga | Distributed By Gooyaabi Templates