殴r贸d艂o |
Po d艂ugiej nieobecno艣ci powraca cykl, w kt贸rym przedstawiam
wszystkie premiery filmowe obecne na ekranach polskich kin. Komediodramat Nauka spadania pr贸buje nas wzruszy膰 i
roz艣mieszy膰 do 艂ez, wykorzystuj膮c do tego celu gwiazdorsk膮 obsad臋. Opr贸cz tego
jest w czym wybiera膰: film akcji Need for
Speed, ekranizacja m艂odzie偶owej sagi Akademia
wampir贸w, polski dramat z Erykiem Lubosem Zabi膰 bobra, sequel Muppety:
Poza prawem, oryginalne Shirley:
Wizje rzeczywisto艣ci, chorwacki Ojciec Szpiler i produkcja o Karolu Wojtyle
Karol, kt贸ry zosta艂 艣wi臋tym.
Need for Speed
殴r贸d艂o |
Kierowca
Tobey Marshall trafia do wi臋zienia, wrobiony przez swojego wsp贸lnika Dino
Brewstera. Po wyj艣ciu na wolno艣膰 szuka odwetu na dawnym przyjacielu i przy
okazji bierze udzia艂 w nielegalnych ulicznych wy艣cigach. Zostaje jednocze艣nie
kotem i myszk膮, kiedy musi ucieka膰 przed zab贸jcami wynaj臋tymi przez
Dina.
Gry z serii Need
for Speed nie trzeba nikomu przedstawia膰 – ta motoryzacyjna produkcja od 1994
roku obros艂a ju偶 w pot臋偶ny kult, si臋gaj膮cy niemal ka偶dego zak膮tka 艣wiata (w
Polsce ponad milion nabywc贸w). A偶 dziw bierze, 偶e dopiero teraz zdecydowano si臋
na realizacj臋 filmu na jej podstawie. To op贸藕nienie niekorzystnie wp艂yn臋艂o na
jego odbi贸r. Need for Speed wydaje si臋 biedniejszym bratem Szybkich i w艣ciek艂ych. I cho膰 to inna bajka,
por贸wnania z dominuj膮c膮 motoryzacyjny rynek kinowy seri膮 s膮 nieuniknione.
Tw贸rcy
filmu, nie dysponuj膮c tak wysokim bud偶etem co autorzy Szybkich…, skupili si臋 (w zamierzeniu) na nadaniu bohaterom g艂臋bi
i udramatyzowaniu ich los贸w. Problem w tym, i偶 ich postacie nie wydaj膮 si臋
przez to ani o jot臋 ciekawsze. S膮 one do b贸lu schematyczne, nakre艣lone w
spos贸b karykaturalny. Przoduje w tym g艂贸wny szwarccharakter, zupe艂nie
pozbawiony charakteru, cho膰 grany przez zdolnego Dominica Coopera. Ta
nieudolno艣膰 tw贸rc贸w mo偶e wynika膰 ze zwyczajnego braku do艣wiadczenia, wszak to
debiut scenopisarski i drugi film re偶ysera.
Nauka spadania
殴r贸d艂o |
Na szczycie londy艅skiego wie偶owca
spotyka si臋 kilku niedosz艂ych samob贸jc贸w, kt贸rzy akurat na ten sam dzie艅
zaplanowali zako艅czenie swojego 偶ywota. Postanawiaj膮 zawrze膰 pakt – wytrwaj膮 z
ostatecznym rozwi膮zaniem do ko艅ca walentynek, czyli najbli偶sze p贸艂tora
miesi膮ca. W艣r贸d nich s膮: dostawca pizzy J.J., wredna nastolatka Jess, samotna
matka Maureen oraz prezenter TV Martin, kt贸rego s艂awa ju偶 dawno min臋艂a.
Nauk臋 spadania mo偶na nazwa膰 dzie艂em straconej szansy. Oparty na
powie艣ci uznanego tw贸rcy Nicka Hornby’ego, kt贸rego ksi膮偶ki pe艂ne s膮
inteligentnych dialog贸w i s艂odko-gorzkich dylemat贸w; w g艂贸wnych rolach mniejsze i
wi臋ksze gwiazdy Hollywood: Pierce Brosnan, Toni Collette, Sam Neill, Aaron
Paul, Imogen Poots. Zabrak艂o chyba tego najwa偶niejszego: zdolnego re偶ysera,
kt贸ry spl贸t艂by r贸偶norodne w膮tki w zgrabn膮 ca艂o艣膰. Niestety Pascal Chaumeil to
wyrobnik, kt贸ry nie tylko kompletnie nie czuje klimatu Hornby’ego, ale tak偶e
nie potrafi prowadzi膰 aktor贸w. Gwiazdy graj膮 tu na znanych wszystkim nutach, bez
skrupu艂贸w wykorzystuj膮c swoje charakterystyczne emploi.
Akademia wampir贸w
殴r贸d艂o |
Rose i Lissa to z pozoru
zwyczajne nastolatki, tyle 偶e edukacj臋 pobieraj膮ce w Akademii Wampir贸w. Ta
niezwyk艂a instytucja grupuje Moroich (艣miertelnych wampir贸w) i Dhampiry
(opiekun贸w tych pierwszych, hybrydy wampira oraz cz艂owieka). Dziewcz臋ta szybko
odkrywaj膮, i偶 Akademia nie jest tak bezpiecznym miejscem, jak s膮dzi艂y. B臋d膮
musia艂y poradzi膰 sobie nie tylko z tajemniczym niebezpiecze艅stwem, ale tak偶e z
zakazan膮 mi艂o艣ci膮.
Nie ma bata, jeste艣my skazani na
ekranizacj臋 niemal ka偶dego m艂odzie偶owego bestselleru. Studia licz膮 na powt贸rk臋
z rozrywki i ponowny sukces na miar臋 Harry’ego
Pottera czy Zmierzchu. Wyniki
finansowe ostatnich film贸w skierowanych do young
adult nie napawaj膮 jednak optymizmem: banalne dylematy m艂odocianych
bohater贸w i niezgrabne po艂膮czenie ckliwego romansu z horrorowymi elementami ju偶
si臋 przejad艂y. Aby zaciekawi膰 widz贸w, potrzeba teraz czego艣 oryginalnego,
wyr贸偶niaj膮cego si臋 z nijakiej papki reszty. W Igrzyskach
艣mierci by艂o to ciekawe spo艂eczne t艂o. Akademia
wampir贸w idzie po linii najmniejszego oporu, serwuj膮c widzom same wytarte
klisze. Fatalny wynik finansowy w kinach nie by艂 tu przypadkiem, ale efektem
znudzenia widz贸w ogl膮daniem ci膮gle tych samych historii.
Zabi膰 bobra
殴r贸d艂o |
Eryk, do艣wiadczony 偶o艂nierz
walcz膮cy w Afganistanie i Iraku, wraca do rodzinnej miejscowo艣ci. Zaszywa si臋 w
swoim mieszkaniu, pr贸buj膮c jednocze艣nie zapomnie膰 o koszmarze wojny i przygotowa膰
si臋 do nowego zadania. Nieoczekiwanie poznaje m艂od膮 dziewczyn臋 Bezi臋, z kt贸r膮
zaczyna 艂膮czy膰 go nami臋tny romans.
Okazuje si臋, 偶e problem z
wydaniem swojego filmu maj膮 nie tylko m艂odzi tw贸rcy, ale tak偶e do艣wiadczone
wygi. Uznany re偶yser Jan Jakub Kolski zdoby艂 pieni膮dze na swe nast臋pne dzie艂o
dzi臋ki pomocy znajomych; kr臋ci艂 go aparatem cyfrowym, a wypuszczenie do kin
zaj臋艂o mu dwa lata stara艅. Szkoda jednak, 偶e wysi艂ki autora nie prze艂o偶y艂y si臋
na poziom artystyczny filmu. Zabi膰 bobra
to kino od艣wie偶aj膮ce wzgl臋dem melancholijnej stylistyki jego wcze艣niejszych
obraz贸w, ale na tym zalety si臋 ko艅cz膮. Scenariusz razi amatorszczyzn膮
przejawiaj膮c膮 si臋 w sztucznie g艂臋bokich dialogach i relacjach pozbawionych grama
subtelno艣ci. Bardzo dobrze wypada jedynie Eryk Lubos, kt贸ry mia艂 tu okazj臋
pokaza膰, i偶 za emploi osiedlowego dresa kryje si臋 spory talent.
Muppety: Poza prawem
殴r贸d艂o |
W czasie swojego tourn茅e Muppety
zostaj膮 wmieszane w afer臋 kryminaln膮 o 艣wiatowym zasi臋gu. Okazuje si臋, 偶e
wszystko jest sprawk膮 Constantina – sobowt贸ra Kermita paraj膮cego si臋 kradzie偶膮
diament贸w.
Fani Muppet贸w powinni by膰
zadowoleni: najnowszy film Jamesa Bobina spodoba si臋 fanom pluszowych
zwierzak贸w, delikatnie tylko odstaj膮c od udanej cz臋艣ci pierwszej. Tw贸rcy zmienili
tonacj臋 na szpiegowsko-kryminaln膮 i dzi臋ki temu wyszli obronn膮 r臋k膮 z pomys艂u
realizacji sequela. Starzy bohaterowie nie trac膮 nic ze swojej charyzmy, a
komediowy ton utrzymuje si臋 przez ca艂y czas trwania filmu. To obraz skierowany
g艂贸wnie do fan贸w telewizyjnego show sprzed lat i nieco starszych dzieciak贸w.
M艂odsze mog膮 nie zrozumie膰 偶art贸w sytuacyjnych osadzonych w 艣wiecie korupcji i
agent贸w.
Shirley - wizje rzeczywisto艣ci
殴r贸d艂o |
Re偶yser Gustav
Deutsch pr贸buje opowiedzie膰 o Ameryce lat powojennych, o偶ywiaj膮c najs艂ynniejsze
obrazy Edwarda Hoppera. Pojawiaj膮ca si臋 na nich tajemnicza Shirley snuje
monologi o zwyk艂ych mieszka艅cach tego kraju, w kt贸rych 偶yciu splata si臋
nierozerwalnie polityka, rewolucja spo艂eczna i przemiany obyczajowe.
Za samo wpadni臋cie na tak niezwyk艂y
koncept Deutschowi nale偶膮 si臋 gromkie brawa. Hopper by艂 malarzem ciekawym;
specyficzna plastyczno艣膰 jego obraz贸w mia艂a wp艂yw na wielu p贸藕niejszych
tw贸rc贸w, tak偶e tych z filmowego kr臋gu. Jego dzie艂a przedstawia艂y sceny-zagadki,
wyci臋te kadry z sytuacji maj膮cych dopiero nadej艣膰 lub tych, kt贸re si臋 ju偶
wydarzy艂y. Re偶yser pr贸buje rozwik艂a膰 ow膮 wielk膮 tajemnic臋, jaka w nich tkwi,
przy okazji daj膮c szerokopanoramiczny obraz Ameryki zmieniaj膮cej si臋 pod
wp艂ywem biegu historii. Bardzo 艂atwo by艂o ca艂y ten wspania艂y pomys艂 zniszczy膰,
ale Deutsch pokaza艂, 偶e jest tw贸rc膮 艣wiadomym i potrafi inteligentnie, bez
przesadnego ho艂du czy szargania klasyka, poprowadzi膰 fabu艂臋. Stworzy艂 film
ciekawy, oryginalny, o pi臋knych zdj臋ciach wyj臋tych niczym wprost z hopporowskich
obraz贸w.
Ojciec Szpiler
殴r贸d艂o |
Na ma艂ej
dalmaty艅skiej wyspie pog艂臋bia si臋 ni偶 demograficzny. Przyby艂y tam ksi膮dz
przekonuje miejscowego sprzedawc臋 Petera do dziurawienia kondom贸w. Do
konspirator贸w do艂膮cza wkr贸tce konserwatywny farmaceuta, kt贸ry zaczyna miesza膰 pigu艂ki
antykoncepcyjne z witaminami. Nag艂y wybuch narodzin przyci膮ga na wysepk臋 ekipy
telewizyjne i bezdzietne pary. Jednak kiedy 偶ona Petera odkrywa przekr臋t, ca艂y
plan wymyka si臋 spod kontroli…
Pierwotnie film ten mia艂 trafi膰
do polskich kin jako Dzieci ksi臋dza, wierne t艂umaczenie orygina艂u. Obawiaj膮c
si臋 jednak wybuchu sensacji w katolickim kraju, dystrybutor zmieni艂 tytu艂 na Ojciec Szpiler. Niepotrzebnie, gdy偶 komedia Vinko Bre拧ana nie ma w sobie nic
z kontrowersji. Teoretycznie zawiera krytyk臋 klerykalnej obyczajowo艣ci i
wy艣wiechtanych zakaz贸w nie maj膮cych nic wsp贸lnego z rzeczywisto艣ci, jednak jest
to atak bardzo delikatny, maj膮cy form臋 prztyczk贸w w nos, a nie pe艂noprawnego
pot臋pienia. Szkoda, 偶e autor zatrzyma艂 si臋 w p贸艂 drogi. By膰 mo偶e zabrak艂o mu
odwagi, by膰 mo偶e (chorwacka) kampania reklamowa przekoloryzowa艂a wyd藕wi臋k
filmu. Tak czy siak, to wci膮偶 niez艂a komedia, powoduj膮ca bardziej u艣miechy na
twarzy ni偶 zwijanie si臋 na pod艂odze.
Karol, kt贸ry zosta艂 艣wi臋tym
殴r贸d艂o |
12-letni
Kacper, mi艂o艣nik animacji komputerowych, jest zastraszany przez grupk臋
szkolnych chuligan贸w. Ze swoich problem贸w zwierza si臋 dziadkowi, kt贸ry zabiera
go na wycieczk臋 w Tatry. Tam starszy pan opowiada mu o przyjacielu z
dzieci艅stwa – Karolu – kt贸ry swoim niez艂omnym zachowaniem udowodni艂, 偶e przemoc
mo偶na pokona膰 mi艂o艣ci膮 i si艂膮 ducha. Zafascynowany Karol tworzy animacje, kt贸re
sk艂adaj膮 si臋 na histori臋 偶ycia papie偶a.
Na koniec pere艂ka. W 2011 roku W艂osi nakr臋cili
animacj臋 Karol, wygl膮daj膮c膮 jak (to
nie przesada) gra sprzed dwudziestu lat, kupiona na pobliskim bazarze. Genialny
polski dystrybutor Kino 艢wiat wykupi艂 produkcj臋, nakr臋ci艂 p贸艂godzinny materia艂
aktorski i bez za偶enowania sprzeda艂 jako w艂asny produkt. Takie praktyki
tylko u nas.
Ka偶dy
element tego familijnego filmu o Karolu Wojtyle straszy tragicznym
wykonaniem. Pocz膮wszy od plakatu prezentuj膮cego papie偶a na haju, chowaj膮cego
ma艂e dzieci pod swym habitem, przez nieszcz臋sn膮 animacj臋, sko艅czywszy na warstwie
aktorskiej. Wida膰 tu, i偶 tw贸rcy kompletnie nie starali si臋 przy艂o偶y膰 do swej
pracy, wiedz膮c, 偶e w obliczu zbli偶aj膮cej si臋 kanonizacji na film udadz膮 si臋 zast臋py
wycieczek z podstaw贸wek. Efekt finalny jest katastrofalny.
Kilka tytu艂贸w obejrz臋 ;)
OdpowiedzUsu艅