NAJNOWSZE

sobota, 5 grudnia 2015

Jeden, dwa, trzy... dwadzie艣cia?

藕r贸d艂o
To przera偶aj膮ce, jak w ci膮gu dw贸ch lat wszystko mo偶e si臋 zmieni膰. Zamki zostaj膮 zdobyte, ludzie gin膮 i rodz膮 si臋, lordowie trac膮 ziemie, a z p贸艂nocy nadchodzi groza. Lysa Arryn nie 偶yje, w zwi膮zku z czym funkcj臋 lorda protektora przejmuje Littlefinger. Sansa staje si臋 jego c贸rk膮 Alayne, a Arya po 艣mierci matki i brata nie wie, gdzie tym razem ma si臋 uda膰. Wszystkie Siedem Kr贸lestw toczy ze sob膮 wojn臋, kt贸ra ich wyniszcza, ale jest niczym przy walkach domowych, kt贸re powoduj膮, 偶e lordowie upadaj膮. Tymczasem na 呕elaznym Tronie siedzi o艣mioletni ch艂opiec, kt贸rym kieruje jego pani, matka, z艂ota bli藕niaczka – Cersei. Kr贸lowa op臋tana rz膮dz膮 w艂adzy nie zdaje sobie sprawy ze swoich b艂臋d贸w, ignoruj膮c niebezpiecze艅stwo nadchodz膮ce z po艂udnia – smoki. Jak d艂ugo Tommen pozostanie kr贸lem Westeros? Czy Mur jest w stanie ocali膰 P贸艂noc? Kto naprawd臋 jest winny 艣mierci M艂odego Wilka?

Tytu艂: Uczta dla wron: Cienie 艣mierci
Autor: George R.R. Martin
Wydawnictwo: Zysk i S-ka

Pie艣艅 Lodu i Ognia ju偶 od dawna znajduje wysokie miejsce na mojej li艣cie ulubionych serii. Pami臋tam, jak zaczyna艂am czyta膰 pierwszy tom cyklu – Gr臋 o tron. By艂am zafascynowana klimatem powie艣ci i samym jej tematem. Uwielbiam zamki, kr贸l贸w, smoki i og贸lnie 艣redniowiecze. Odk膮d pami臋tam, fascynowa艂a mnie ta epoka. Nigdy nie chcia艂am by膰 ksi臋偶niczk膮, ale chcia艂am mie膰 swoje miejsce w zamku. Oczywi艣cie nie jako s艂u偶膮ca, ale mo偶e jaka艣 bliska krewna kr贸la... Martin sprawi艂, 偶e moje dwa ulubione 艣wiaty – 艣redniowiecze i 艣wiat fantastyki – po艂膮czy艂y si臋 w jedno. Teraz jestem 艣wie偶o po przeczytaniu kolejnego tomu cyklu i nadal utrzymuj臋, 偶e jest to 艣wietnie skonstruowana historia, kt贸rej zosta艂o po艣wi臋cone wiele czasu.

Zawsze jestem zachwycona wielow膮tkowo艣ci膮 opowie艣ci. To niesamowite, jak Martin wymy艣la tyle w膮tk贸w i nie zapomina o nich. One mog膮 na chwil臋 wygasn膮膰, nawet na d艂u偶sz膮 chwil臋, ale zawsze wracaj膮 i cz臋sto ich skutki maj膮 bardzo du偶y wp艂yw na fabu艂臋. W dodatku gdy czytam o jednym wydarzeniu, w tym samym czasie odbywaj膮 si臋 wa偶ne dla historii zdarzenia, o kt贸rych dowiadujemy si臋 po fakcie. To jest jak w 偶yciu. Nie mo偶emy by膰 naraz 艣wiadkami wszystkich wydarze艅. Jeste艣my w jednym miejscu, a w drugim dzieje si臋 co艣 istotnego. O niekt贸rych sprawach dowiadujemy si臋 d艂ugo po fakcie.

Bohaterom sagi mo偶na by po艣wi臋ci膰 wiele oddzielnych recenzji. Ich liczba jest niesamowita i musz臋 przyzna膰, 偶e cz臋sto gubi臋 si臋, kto jest kim. Nie mam pami臋ci do imion, wi臋c zdarza si臋, 偶e o niekt贸rych postaciach zapominam. Lubi臋 sobie wyobra偶a膰, 偶e Martin najpierw zrobi艂 list臋 bohater贸w (na ko艅cu ka偶dego tomu jest lista postaci, kt贸re wyst臋puj膮 w powie艣ciach), a dopiero p贸藕niej dobiera艂 do nich charaktery/zdarzenia. Jednak 偶eby tego by艂o ma艂o, nie jestem w stanie przywo艂a膰 jakie艣 postaci, kt贸ra by艂a 藕le dopracowana. Ka偶da ma swoj膮 w艂asn膮, odr臋bn膮 histori臋, kt贸ra j膮 kszta艂tuje. Oczywi艣cie s膮 osoby, kt贸re poznajemy lepiej i takie, kt贸re gorzej.

W Uczcie dla wron pojawi膮 si臋 rozdzia艂y po艣wi臋cone Cersei. Nigdy nie przepada艂am za t膮 bohaterk膮, wi臋c na pocz膮tku by艂am 藕le nastawiona do czytania. Jednak偶e z czasem zrozumia艂am, 偶e jest fascynuj膮ca, a co najwa偶niejsze zaczyna si臋 zmienia膰 lub ujawnia膰 sw贸j prawdziwy charakter. Wiele ludzi zosta艂o przez ni膮 oszukanych albo oczarowanych jej urod膮. Tak naprawd臋 jest okrutna i 偶膮dna w艂adzy, ale r贸wnie偶 ma swoje powody co do tego. W og贸le musz臋 przyzna膰, 偶e bardzo intryguj膮 mnie z艂ote bli藕niaki. Cersei, jak wspomnia艂am, nie lubi臋. Za to Jaime z ka偶d膮 chwil膮 zyskuje moj膮 sympati臋. Nie mog臋 powiedzie膰, 偶e jest anio艂kiem, bo to by by艂o jedno wielkie k艂amstwo, ale jest pozytywnym bohaterem. Czytaj膮c rozdzia艂y po艣wi臋cone jemu, zauwa偶y艂am, 偶e nie jest tak pr贸偶ny i g艂upi, jak si臋 wydawa艂. Ma wiele g艂臋bokich refleksji i sumienie, kt贸re cz臋sto nie pozwala mu na czynienie z艂a. Nie usprawiedliwia to jego niecnych czyn贸w, ale pozwala zobaczy膰, co nim kierowa艂o.

W Pie艣ni Lodu i Ognia jest bardzo rozbudowany mechanizm polityczny. Prawie w ka偶dej swojej recenzji pisz臋, 偶e polityka jest dla mnie magi膮, i to czarn膮. Lecz dzi臋ki takim powie艣ciom staram si臋 logicznie my艣le膰 i powoli zaczynam rozumie膰 polityk臋 w ksi膮偶kach (tylko ksi膮偶kach). Nie nadawa艂abym si臋 na lorda ani tym bardziej kr贸la, ale jestem ju偶 w stanie przewidzie膰 niekt贸re wydarzenia na podstawie wypowiedzi i post臋powa艅 bohater贸w, kt贸re cz臋sto s膮 logiczne, je艣li tylko zna si臋 charakter danego cz艂owieka.

Powie艣膰 jest bardzo wci膮gaj膮ca, jednak偶e pojawiaj膮 si臋 momenty wyj膮tkowo nudne, kt贸re psuj膮 og贸lny wizerunek ksi膮偶ki. W Uczcie dla wron nie mog臋 narzeka膰 na cz臋ste urywanie scen, co w poprzednich tomach tak bardzo mnie irytowa艂o. Jednak brakuje jakiego艣 momentu zahaczenia, kt贸ry sprawi艂by, 偶e nie by艂abym w stanie od艂o偶y膰 ksi膮偶ki na p贸艂k臋.

Jestem bardzo zadowolona, 偶e zapozna艂am si臋 z kolejn膮 cz臋艣ci膮 Pie艣ni Lodu i Ognia. Sp臋dzi艂am z ni膮 wiele przyjemnych chwil, kt贸re na d艂ugo zapadn膮 mi w pami臋ci. Jestem te偶 pewna, 偶e w najbli偶szym czasie si臋gn臋 po kontynuacj臋 historii.

Share:

1 komentarz :

  1. Nie spotka艂am si臋 jeszcze z t膮 ksi膮偶k膮. Wydaje mi si臋, 偶e to jednak co艣 nie dla mnie i mog艂abym si臋 przy tej ksi膮偶ce nudzi膰.

    OdpowiedzUsu艅

Wiele dla nas znacz膮 Wasze opinie, dlatego dzi臋kujemy za ka偶dy zostawiony 艣lad i zach臋camy do komentowania i dzielenia si臋 swoimi przemy艣leniami.

 
Wr贸膰 na g贸r臋
Copyright © 2014 Essentia. Design: Otw贸rzBlo.ga | Distributed By Gooyaabi Templates