NAJNOWSZE

wtorek, 27 maja 2014

Etatowi samob贸jcy


殴r贸d艂o


Po d艂ugiej nieobecno艣ci powraca cykl, w kt贸rym przedstawiam wszystkie premiery filmowe obecne na ekranach polskich kin. Komediodramat Nauka spadania pr贸buje nas wzruszy膰 i roz艣mieszy膰 do 艂ez, wykorzystuj膮c do tego celu gwiazdorsk膮 obsad臋. Opr贸cz tego jest w czym wybiera膰: film akcji Need for Speed, ekranizacja m艂odzie偶owej sagi Akademia wampir贸w, polski dramat z Erykiem Lubosem Zabi膰 bobra, sequel Muppety: Poza prawem, oryginalne Shirley: Wizje rzeczywisto艣ci, chorwacki Ojciec Szpiler i produkcja o Karolu Wojtyle Karol, kt贸ry zosta艂 艣wi臋tym.



Need for Speed

殴r贸d艂o
Kierowca Tobey Marshall trafia do wi臋zienia, wrobiony przez swojego wsp贸lnika Dino Brewstera. Po wyj艣ciu na wolno艣膰 szuka odwetu na dawnym przyjacielu i przy okazji bierze udzia艂 w nielegalnych ulicznych wy艣cigach. Zostaje jednocze艣nie kotem i myszk膮, kiedy musi ucieka膰 przed zab贸jcami wynaj臋tymi przez Dina.

Gry z serii Need for Speed nie trzeba nikomu przedstawia膰 – ta motoryzacyjna produkcja od 1994 roku obros艂a ju偶 w pot臋偶ny kult, si臋gaj膮cy niemal ka偶dego zak膮tka 艣wiata (w Polsce ponad milion nabywc贸w). A偶 dziw bierze, 偶e dopiero teraz zdecydowano si臋 na realizacj臋 filmu na jej podstawie. To op贸藕nienie niekorzystnie wp艂yn臋艂o na jego odbi贸r. Need for Speed wydaje si臋 biedniejszym bratem Szybkich i w艣ciek艂ych. I cho膰 to inna bajka, por贸wnania z dominuj膮c膮 motoryzacyjny rynek kinowy seri膮 s膮 nieuniknione.

Tw贸rcy filmu, nie dysponuj膮c tak wysokim bud偶etem co autorzy Szybkich…, skupili si臋 (w zamierzeniu) na nadaniu bohaterom g艂臋bi i udramatyzowaniu ich los贸w. Problem w tym, i偶 ich postacie nie wydaj膮 si臋 przez to ani o jot臋 ciekawsze. S膮 one do b贸lu schematyczne, nakre艣lone w spos贸b karykaturalny. Przoduje w tym g艂贸wny szwarccharakter, zupe艂nie pozbawiony charakteru, cho膰 grany przez zdolnego Dominica Coopera. Ta nieudolno艣膰 tw贸rc贸w mo偶e wynika膰 ze zwyczajnego braku do艣wiadczenia, wszak to debiut scenopisarski i drugi film re偶ysera.



Nauka spadania

殴r贸d艂o
Na szczycie londy艅skiego wie偶owca spotyka si臋 kilku niedosz艂ych samob贸jc贸w, kt贸rzy akurat na ten sam dzie艅 zaplanowali zako艅czenie swojego 偶ywota. Postanawiaj膮 zawrze膰 pakt – wytrwaj膮 z ostatecznym rozwi膮zaniem do ko艅ca walentynek, czyli najbli偶sze p贸艂tora miesi膮ca. W艣r贸d nich s膮: dostawca pizzy J.J., wredna nastolatka Jess, samotna matka Maureen oraz prezenter TV Martin, kt贸rego s艂awa ju偶 dawno min臋艂a.

Nauk臋 spadania mo偶na nazwa膰 dzie艂em straconej szansy. Oparty na powie艣ci uznanego tw贸rcy Nicka Hornby’ego, kt贸rego ksi膮偶ki pe艂ne s膮 inteligentnych dialog贸w i s艂odko-gorzkich dylemat贸w; w g艂贸wnych rolach mniejsze i wi臋ksze gwiazdy Hollywood: Pierce Brosnan, Toni Collette, Sam Neill, Aaron Paul, Imogen Poots. Zabrak艂o chyba tego najwa偶niejszego: zdolnego re偶ysera, kt贸ry spl贸t艂by r贸偶norodne w膮tki w zgrabn膮 ca艂o艣膰. Niestety Pascal Chaumeil to wyrobnik, kt贸ry nie tylko kompletnie nie czuje klimatu Hornby’ego, ale tak偶e nie potrafi prowadzi膰 aktor贸w. Gwiazdy graj膮 tu na znanych wszystkim nutach, bez skrupu艂贸w wykorzystuj膮c swoje charakterystyczne emploi.



Akademia wampir贸w

殴r贸d艂o
Rose i Lissa to z pozoru zwyczajne nastolatki, tyle 偶e edukacj臋 pobieraj膮ce w Akademii Wampir贸w. Ta niezwyk艂a instytucja grupuje Moroich (艣miertelnych wampir贸w) i Dhampiry (opiekun贸w tych pierwszych, hybrydy wampira oraz cz艂owieka). Dziewcz臋ta szybko odkrywaj膮, i偶 Akademia nie jest tak bezpiecznym miejscem, jak s膮dzi艂y. B臋d膮 musia艂y poradzi膰 sobie nie tylko z tajemniczym niebezpiecze艅stwem, ale tak偶e z zakazan膮 mi艂o艣ci膮.

Nie ma bata, jeste艣my skazani na ekranizacj臋 niemal ka偶dego m艂odzie偶owego bestselleru. Studia licz膮 na powt贸rk臋 z rozrywki i ponowny sukces na miar臋 Harry’ego Pottera czy Zmierzchu. Wyniki finansowe ostatnich film贸w skierowanych do young adult nie napawaj膮 jednak optymizmem: banalne dylematy m艂odocianych bohater贸w i niezgrabne po艂膮czenie ckliwego romansu z horrorowymi elementami ju偶 si臋 przejad艂y. Aby zaciekawi膰 widz贸w, potrzeba teraz czego艣 oryginalnego, wyr贸偶niaj膮cego si臋 z nijakiej papki reszty. W Igrzyskach 艣mierci by艂o to ciekawe spo艂eczne t艂o. Akademia wampir贸w idzie po linii najmniejszego oporu, serwuj膮c widzom same wytarte klisze. Fatalny wynik finansowy w kinach nie by艂 tu przypadkiem, ale efektem znudzenia widz贸w ogl膮daniem ci膮gle tych samych historii.



Zabi膰 bobra

殴r贸d艂o
Eryk, do艣wiadczony 偶o艂nierz walcz膮cy w Afganistanie i Iraku, wraca do rodzinnej miejscowo艣ci. Zaszywa si臋 w swoim mieszkaniu, pr贸buj膮c jednocze艣nie zapomnie膰 o koszmarze wojny i przygotowa膰 si臋 do nowego zadania. Nieoczekiwanie poznaje m艂od膮 dziewczyn臋 Bezi臋, z kt贸r膮 zaczyna 艂膮czy膰 go nami臋tny romans.

Okazuje si臋, 偶e problem z wydaniem swojego filmu maj膮 nie tylko m艂odzi tw贸rcy, ale tak偶e do艣wiadczone wygi. Uznany re偶yser Jan Jakub Kolski zdoby艂 pieni膮dze na swe nast臋pne dzie艂o dzi臋ki pomocy znajomych; kr臋ci艂 go aparatem cyfrowym, a wypuszczenie do kin zaj臋艂o mu dwa lata stara艅. Szkoda jednak, 偶e wysi艂ki autora nie prze艂o偶y艂y si臋 na poziom artystyczny filmu. Zabi膰 bobra to kino od艣wie偶aj膮ce wzgl臋dem melancholijnej stylistyki jego wcze艣niejszych obraz贸w, ale na tym zalety si臋 ko艅cz膮. Scenariusz razi amatorszczyzn膮 przejawiaj膮c膮 si臋 w sztucznie g艂臋bokich dialogach i relacjach pozbawionych grama subtelno艣ci. Bardzo dobrze wypada jedynie Eryk Lubos, kt贸ry mia艂 tu okazj臋 pokaza膰, i偶 za emploi osiedlowego dresa kryje si臋 spory talent.



Muppety: Poza prawem

殴r贸d艂o
W czasie swojego tourn茅e Muppety zostaj膮 wmieszane w afer臋 kryminaln膮 o 艣wiatowym zasi臋gu. Okazuje si臋, 偶e wszystko jest sprawk膮 Constantina – sobowt贸ra Kermita paraj膮cego si臋 kradzie偶膮 diament贸w.

Fani Muppet贸w powinni by膰 zadowoleni: najnowszy film Jamesa Bobina spodoba si臋 fanom pluszowych zwierzak贸w, delikatnie tylko odstaj膮c od udanej cz臋艣ci pierwszej. Tw贸rcy zmienili tonacj臋 na szpiegowsko-kryminaln膮 i dzi臋ki temu wyszli obronn膮 r臋k膮 z pomys艂u realizacji sequela. Starzy bohaterowie nie trac膮 nic ze swojej charyzmy, a komediowy ton utrzymuje si臋 przez ca艂y czas trwania filmu. To obraz skierowany g艂贸wnie do fan贸w telewizyjnego show sprzed lat i nieco starszych dzieciak贸w. M艂odsze mog膮 nie zrozumie膰 偶art贸w sytuacyjnych osadzonych w 艣wiecie korupcji i agent贸w.







Shirley - wizje rzeczywisto艣ci

殴r贸d艂o
Re偶yser Gustav Deutsch pr贸buje opowiedzie膰 o Ameryce lat powojennych, o偶ywiaj膮c najs艂ynniejsze obrazy Edwarda Hoppera. Pojawiaj膮ca si臋 na nich tajemnicza Shirley snuje monologi o zwyk艂ych mieszka艅cach tego kraju, w kt贸rych 偶yciu splata si臋 nierozerwalnie polityka, rewolucja spo艂eczna i przemiany obyczajowe.

Za samo wpadni臋cie na tak niezwyk艂y koncept Deutschowi nale偶膮 si臋 gromkie brawa. Hopper by艂 malarzem ciekawym; specyficzna plastyczno艣膰 jego obraz贸w mia艂a wp艂yw na wielu p贸藕niejszych tw贸rc贸w, tak偶e tych z filmowego kr臋gu. Jego dzie艂a przedstawia艂y sceny-zagadki, wyci臋te kadry z sytuacji maj膮cych dopiero nadej艣膰 lub tych, kt贸re si臋 ju偶 wydarzy艂y. Re偶yser pr贸buje rozwik艂a膰 ow膮 wielk膮 tajemnic臋, jaka w nich tkwi, przy okazji daj膮c szerokopanoramiczny obraz Ameryki zmieniaj膮cej si臋 pod wp艂ywem biegu historii. Bardzo 艂atwo by艂o ca艂y ten wspania艂y pomys艂 zniszczy膰, ale Deutsch pokaza艂, 偶e jest tw贸rc膮 艣wiadomym i potrafi inteligentnie, bez przesadnego ho艂du czy szargania klasyka, poprowadzi膰 fabu艂臋. Stworzy艂 film ciekawy, oryginalny, o pi臋knych zdj臋ciach wyj臋tych niczym wprost z hopporowskich obraz贸w.



Ojciec Szpiler

殴r贸d艂o
Na ma艂ej dalmaty艅skiej wyspie pog艂臋bia si臋 ni偶 demograficzny. Przyby艂y tam ksi膮dz przekonuje miejscowego sprzedawc臋 Petera do dziurawienia kondom贸w. Do konspirator贸w do艂膮cza wkr贸tce konserwatywny farmaceuta, kt贸ry zaczyna miesza膰 pigu艂ki antykoncepcyjne z witaminami. Nag艂y wybuch narodzin przyci膮ga na wysepk臋 ekipy telewizyjne i bezdzietne pary. Jednak kiedy 偶ona Petera odkrywa przekr臋t, ca艂y plan wymyka si臋 spod kontroli…

Pierwotnie film ten mia艂 trafi膰 do polskich kin jako Dzieci ksi臋dza, wierne t艂umaczenie orygina艂u. Obawiaj膮c si臋 jednak wybuchu sensacji w katolickim kraju, dystrybutor zmieni艂 tytu艂 na Ojciec Szpiler. Niepotrzebnie, gdy偶 komedia Vinko Bre拧ana nie ma w sobie nic z kontrowersji. Teoretycznie zawiera krytyk臋 klerykalnej obyczajowo艣ci i wy艣wiechtanych zakaz贸w nie maj膮cych nic wsp贸lnego z rzeczywisto艣ci, jednak jest to atak bardzo delikatny, maj膮cy form臋 prztyczk贸w w nos, a nie pe艂noprawnego pot臋pienia. Szkoda, 偶e autor zatrzyma艂 si臋 w p贸艂 drogi. By膰 mo偶e zabrak艂o mu odwagi, by膰 mo偶e (chorwacka) kampania reklamowa przekoloryzowa艂a wyd藕wi臋k filmu. Tak czy siak, to wci膮偶 niez艂a komedia, powoduj膮ca bardziej u艣miechy na twarzy ni偶 zwijanie si臋 na pod艂odze.



Karol, kt贸ry zosta艂 艣wi臋tym

殴r贸d艂o
12-letni Kacper, mi艂o艣nik animacji komputerowych, jest zastraszany przez grupk臋 szkolnych chuligan贸w. Ze swoich problem贸w zwierza si臋 dziadkowi, kt贸ry zabiera go na wycieczk臋 w Tatry. Tam starszy pan opowiada mu o przyjacielu z dzieci艅stwa – Karolu – kt贸ry swoim niez艂omnym zachowaniem udowodni艂, 偶e przemoc mo偶na pokona膰 mi艂o艣ci膮 i si艂膮 ducha. Zafascynowany Karol tworzy animacje, kt贸re sk艂adaj膮 si臋 na histori臋 偶ycia papie偶a.

Na koniec pere艂ka. W 2011 roku W艂osi nakr臋cili animacj臋 Karol, wygl膮daj膮c膮 jak (to nie przesada) gra sprzed dwudziestu lat, kupiona na pobliskim bazarze. Genialny polski dystrybutor Kino 艢wiat wykupi艂 produkcj臋, nakr臋ci艂 p贸艂godzinny materia艂 aktorski i bez za偶enowania sprzeda艂 jako w艂asny produkt. Takie praktyki tylko u nas.

Ka偶dy element tego familijnego filmu o Karolu Wojtyle straszy tragicznym wykonaniem. Pocz膮wszy od plakatu prezentuj膮cego papie偶a na haju, chowaj膮cego ma艂e dzieci pod swym habitem, przez nieszcz臋sn膮 animacj臋, sko艅czywszy na warstwie aktorskiej. Wida膰 tu, i偶 tw贸rcy kompletnie nie starali si臋 przy艂o偶y膰 do swej pracy, wiedz膮c, 偶e w obliczu zbli偶aj膮cej si臋 kanonizacji na film udadz膮 si臋 zast臋py wycieczek z podstaw贸wek. Efekt finalny jest katastrofalny.

Share:

1 komentarz :

Wiele dla nas znacz膮 Wasze opinie, dlatego dzi臋kujemy za ka偶dy zostawiony 艣lad i zach臋camy do komentowania i dzielenia si臋 swoimi przemy艣leniami.

 
Wr贸膰 na g贸r臋
Copyright © 2014 Essentia. Design: Otw贸rzBlo.ga | Distributed By Gooyaabi Templates