NAJNOWSZE

środa, 11 czerwca 2014

Dziecko w poezji niejedno ma oblicze – dziecko marnotrawne


Źródło
Zapewne większość - jeśli nie wszyscy - zna przypowieść biblijną o synu marnotrawnym. Jest to nie tylko historia omawiana w szkole, ale też symbol bardzo lubiany wśród pisarzy. Czytelnikom jest on natomiast bliski sercu. Zdajemy sobie sprawę, że kiedyś nadejdzie lub już nadszedł czas szukania własnej drogi i wyprowadzenia się od rodziców. Wszystkim zależy, aby nie być właśnie takim omawianym synem marnotrawnym. Poeci w swoich rozmyślaniach nie pozostają dłużni.


Dla przypomnienia: przypowieść ta opowiada o losach najstarszego dziecka, które postanawia wyprowadzić się z domu. Wspomniany syn opuszcza rodzinne gniazdo i wyrusza w podróż. Przez jakiś czas bawi się i trwoni pieniądze swojego ojca. Kiedy te się kończą, skruszony powraca do rodziców, aby prosić ich o wybaczenie.

Jak zapewne zauważyliście, w tytule artykułu nie użyłam sformułowania motyw syna marnotrawnego. Odnosząc tę przypowieść do czasów współczesnych, możemy bez wahania określić ją mianem uniwersalnej. Zarówno wtedy, jak i dzisiaj nie brak na Ziemi dzieci, które z powodzeniem mogą zasłużyć na miano rozrzutnych. Trzeba jednak zaznaczyć, że odnosi się to w równym stopniu do płci męskiej, jak i żeńskiej. Poetom motyw ten także nie jest obcy. Znajdziemy kilka naprawdę interesujących utworów, zarówno autorstwa pisarzy znanych, jak i samozwańczych.
Przygotowałam dla Was cztery dzieła, abyśmy mogli bliżej przyjrzeć się symbolice. We wszystkich podmiot liryczny opisuje wydarzenia z nieco innej perspektywy.

Postanowiłam darować sobie bardzo popularny wiersz Tadeusza Różewicza Syn marnotrawny z obrazu Hieronima Bocha, ponieważ jest bardzo długi. W żadnym wypadku nie umniejsza to jednak jego wydźwięku i piękna, dlatego w celu zapoznania się z jego treścią jak również innymi utworami, które nie zostaną opublikowane odsyłam tutaj.

Ks. Jan Twardowski
Źródło

Trudno

No widzisz mówiła matka
wyrzekłeś się domu rodzinnego
kobiety
dziecka co stale biega bo chciałoby fruwać
wzruszenia kiedy miłość podchodzi pod gardło

a teraz martwi ciebie
kubek z niebieską obwódką
puste miejsce po mnie przy stole
trzewiki o których mówiłeś ze są
tak jak wszystkie do sprzedania
a nie do noszenia
zegarek co chodzi po śmierci

stukasz w niewidzialną szybę
patrzysz jak czapla w jeden punkt
widzisz jak łatwo się wyrzec
jak trudno utracić


Autor: Bezimienna
Źródło

Córka marnotrawna

Wzięłam zakazany owoc
współczesnego świata
tak wiem, zawiodłaś się na mnie
przepraszam mamo

Poleciałam z gniazda za szybko
nie umiałam jeszcze dobrze latać
proszę przyjmij mnie pod skrzydła twe
chcę znowu poczuć matczyną miłość

Pod nami zatrzęsła ziemia
i rozdzielił kanion rozczarowania
mamo nie patrz jak płaczę
nie zniosę tego

Otchłań śmierci zabiera mnie
na wieżę milczenia
ale zanim sępy mnie rozszarpią
wybacz mi, że nie wracałam tak długo...

Źródło: Poeto.pl

Ks. Jan Twardowski

Źródło
Żeby wrócić

Można mieć wszystko żeby odejść
czas młodość wiarę własne siły
świętej pamięci dom rodzinny
skrzynkę dla szpaków i sikorek
miłość wiadomość nieomylną
że nawet Pan Bóg niepotrzebny

potem już tylko sama ufność
trzeba nic nie mieć
żeby wrócić




Autor: Iveta

Córka marnotrawna

przychodzę do ciebie
jak córka marnotrawna
Źródło
unoszę ręce...

i choć w urzędzie gdzie obradują święci
nie dano nam jeszcze rozwodu
nie wierzę że zmienisz bieg wszystkiego

uciekłam od ciebie
zdradziłam

jesteś jak stara fotografia
w spróchniałej szufladzie

spoglądam na ciebie tylko kiedy
ktoś przenosi me biurko
do innego pokoju

Źródło: E-poezja.pl

Wszelką interpretację pozostawiam Wam.

Jakie są Wasze odczucia związane z motywem dziecka marnotrawnego? Uważacie, że zjawisko to jest dalej aktualne?

Moje stanowisko względem tego tematu idealnie podsumowuje ta piosenka.

Share:

Prześlij komentarz

Wiele dla nas znaczą Wasze opinie, dlatego dziękujemy za każdy zostawiony ślad i zachęcamy do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami.

 
Wróć na górę
Copyright © 2014 Essentia. Design: OtwórzBlo.ga | Distributed By Gooyaabi Templates