NAJNOWSZE

wtorek, 30 września 2014

Po drugiej stronie powiek – motyw snu cz. V

źródło
Ciekawe jest, że w językach niesłowiańskich słowa sen i marzenie traktowane są wymiennie lub brzmią właściwie tak samo. Popularne jest twierdzenie, że sny są często głosem naszego drugiego Ja, tego, co codziennie zostaje ukryte przed światem. Zapewne każdy z was spotkał się z sennikiem. To właśnie w nim poprzez analizę różnych symboli zamieszczone są potencjalne objaśnienia naszych snów. Idąc tym tropem, obrazy, które są przetwarzane w naszym mózgu w czasie wypoczynku, są niczym innym jak skrytymi marzeniami. O czym zatem marzą poeci?


Aż trudno uwierzyć…

Ostatnie dwa wiersze dotyczące tego motywu odpowiedzą wam na to pytanie. Interpretację pozostawiam wam. Niespodziewanie okazało się, że obydwa utwory są nieco mroczne i smutne. Wybaczcie, że nie wzbudzę w was dzisiaj pozytywnych emocji. Złóżcie to na ręce przypadku.

Tadeusz Miciński  Stygmaty św. Franciszka z tomiku W mroku gwiazd

źródło
Tyś umarł? nie wiem, lecz się zbudziłem ze łzami
i jeszcze grają chóry tych anielskich lutni
i moje serce, jakby fala, łka mi
i słyszę — cicho szepcą Twoi ucznie smutni.

Czytałem księgę w prześwietlonych zbożach —
kronikę Twoich męczarń i Twych bólów świętych —
wtem, jakby świat mi roztęczył się w oczach
i jakby kwiaty szumią w stepach wniebowziętych:
tak-żeś się cieszył, gasnąc — tak radował w Panu,
konając — i czułem ból Twojego ciała
i dusza moja — ach, gorzko płakała,
żeś jej tam nie wziął — jak kłos zżęty z łanu
i rzucony na drogę pod żelazne koła
w pył...

Mikołajowi N. w Kriestowozdwiżeńsku.











Kostas Kariotakis  Sen

źródło
Czy będzie nam dany taki dar od losu
byśmy nocy pewnej umrzeć mogli
na ojczystym wybrzeżu zielonym?
Zaśniemy słodko niczym małe dzieci,
a ponad nami, ku niebu zapragną
umknąć gwiazdy i wszystkie ziemskie rzeczy.
Niczym sen będzie pieścić nas fala.
I niczym fala, sen nasz błękitny
do krain weźmie nas, gdzie się nie jest.
Miłosną pieszczotą będzie wiatr w naszych włosach,
tchnienie alg zewsząd nas otoczy,
i choć wiedzieć nie będziemy, oczy nasze
śmiać się będą pod zamkniętymi powiekami.
Wszystkie róże się pochylą na gałązkach
i by nam służyć za podgłówek, nadejdą.
Aby sen nasz uczynić harmonią



Kiedy na początku miesiąca wybierałam motyw, nie podejrzewałam, że zmierzenie się z tematyką snu będzie tak trudnym wyzwaniem. Sen nigdy nie bywa jednoznaczny, a jeśli połączy się go z poezją, wychodzi mieszkanka iście wybuchowa. Mam jednak nadzieje, że artykuły wam się spodobały i chociaż w małym stopniu przybliżyły wam kwestie oniryzmu w literaturze.

Share:

Prześlij komentarz

Wiele dla nas znaczą Wasze opinie, dlatego dziękujemy za każdy zostawiony ślad i zachęcamy do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami.

 
Wróć na górę
Copyright © 2014 Essentia. Design: OtwórzBlo.ga | Distributed By Gooyaabi Templates