NAJNOWSZE

poniedziałek, 2 listopada 2015

ZADUSZKI W ESSENTII Bo nigdy dość się nie umiera...

źródło
Lecz cieniom zbrakło nagle sił, a cień się mrokom nie opiera!
I powymarły jeszcze raz, bo nigdy dość się nie umiera...

I nigdy dość, i nigdy tak, jak pragnie tego ów, co kona!...
I znikła treść – i zginął ślad – i powieść o nich już skończona!


(fragment wiersza Bolesława Leśmiana Dziewczyna)

Pogoda sprzyja zadumie. Pisał Świetlicki: idzie jesień – będzie psychicznie trudniej. No i przyszła. Ze swoją złotą, polską od święta i depresyjną na co dzień, aurą. I jeśli jest taki dzień, który zawiera w sobie wszystkie odcienie tej pory roku, to są nim Zaduszki. Melancholijne i piękne jak zamglone poranki; smutne i radosne jak spadające liście. Mieszają się w nich śmierć i odrodzenie. O tym i innych rzeczach możecie przeczytać w poniższych wierszach. Ku upamiętnieniu tych, którzy odeszli, i poruszeniu tych, którzy są.

 
Stanisław WyspiańskiNiech nikt nad grobem mi nie płacze

1. Niech nikt nad grobem mi nie płacze,
krom jednej mojej żony,
za nic mi wasze łzy sobacze
i żal ten wasz zmyślony.

2. Niech dzwon nad trumną mi nie kracze,
ni śpiewy wrzeszczą czyje;
niech deszcz na pogrzeb mój zapłacze
i wicher niech zawyje.

3. Niech kto chce grudę ziemi ciśnie,
aż kopiec mię przywali.
Nad kurhan słońce niechaj błyśnie
i zeschłą glinę pali.

4. A kiedyś może, kiedyś jeszcze
gdy mi się sprzykrzy leżeć,
rozburzę dom ten gdzie się mieszczę
i w słońce pocznę bieżeć.

5. Gdy mnie ujrzycie, takim lotem
że postać mam już jasną,
to zawołajcie mnie z powrotem
tą mową moją własną.

6. Bym ją posłyszał, tam do góry
gdy gwiazdą będę mijał, —
podejmę może po raz wtóry
ten trud, co mnie zabijał.

22 lipca 1903, Rymanów


I w trochę innym tonie. Bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych wiersz, którego autorstwo przypisuje się Mary Frye. Często odczytuje się go podczas uroczystości pogrzebowych. Niezaprzeczalnie piękny.

W tym przypadku tłumaczenie pochodzi z książki Życie po śmierci naprawdę istnieje Theresy Cheung.


Mam nadzieję, że przytoczone przeze mnie utwory skłoniły was do zadumy i refleksji.

Share:

Prześlij komentarz

Wiele dla nas znaczą Wasze opinie, dlatego dziękujemy za każdy zostawiony ślad i zachęcamy do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami.

 
Wróć na górę
Copyright © 2014 Essentia. Design: OtwórzBlo.ga | Distributed By Gooyaabi Templates