藕r贸d艂o |
Poszukuj膮cy w kinie innych wra偶e艅 mog膮 uda膰 si臋 na: komiksowe widowisko 300: Pocz膮tek imperium, adaptacj臋 szkolnej lektury Kamienie na szaniec, najnowszy film Jima Jarmuscha Tylko kochankowie prze偶yj膮, izraelskie kino zemsty Du偶e z艂e wilki, What the Fuck? z wyg艂upami R茅miego Gaillarda, animacj臋 Pan Peabody i Sherman i klasyk臋 kina Cud w Mediolanie.
300: Pocz膮tek
imperium
藕r贸d艂o |
Film na podstawie najnowszej
powie艣ci graficznej Franka Millera pt: Kserkses,
nakr臋cony w stylu hitu kinowego 300,
to kolejny rozdzia艂 sagi opowiadaj膮cy — tym razem w scenerii bitwy morskiej —
histori臋 greckiego genera艂a Temistoklesa, kt贸ry pr贸buje zjednoczy膰 Grecj臋, id膮c
na bitw臋, kt贸ra zmieni bieg wojny. 300:
Pocz膮tek imperium ukazuje losy Temistoklesa staj膮cego przeciwko wielkiej
inwazji wojsk perskich, kt贸rymi dowodz膮 Kserkses,
艣miertelnik obdarowany boskimi si艂ami, oraz Artemizja, m艣ciwa dow贸dczyni
perskiej floty morskiej.
Tw贸rcy filmu stan臋li przed
trudnym zadaniem: zapewni膰 przegi臋t膮, specyficzn膮 rozrywk臋 w stylu 300 bez Zacka Snydera za re偶yserskim
sto艂kiem. Film mia艂 problemy z premier膮, kt贸ra zosta艂a przesuni臋ta o p贸艂 roku, ostatecznie
jednak zarobi艂 wi臋cej, ni偶 si臋 spodziewano. Druga cz臋艣膰 hitu Snydera to film o
klas臋 ni偶szy od swojego poprzednika. Nadal z ka偶dego k膮ta wylewa si臋 CGI, mowy
bohater贸w s膮 przepe艂nione patosem, a m臋skie torsy i kobiece cia艂a fetyszyzowane
a偶 do przesady. Brakuje jednak tej ironii i luzu, kt贸re cechowa艂y 300. Mimo wszystko seans drugiej cz臋艣ci
mo偶na zaliczy膰 do udanych – akcja trzyma tempo, sceny bitew s膮 widowiskowe, a
pod wzgl臋dem stylistycznym to kopia orygina艂u.
Kamienie na szaniec
藕r贸d艂o |
Alek, Zo艣ka i Rudy to harcerze
oraz maturzy艣ci z liceum, kt贸rych ambitne plany na przysz艂o艣膰 zosta艂y brutalnie
przerwane przez wybuch II wojny 艣wiatowej. Wkroczyli w doros艂o艣膰 w niezwykle trudnych
czasach, kt贸re stawia艂y ich przed dramatycznym wyborem – przetrwa膰 za wszelk膮
cen臋 czy przy艂膮czy膰 si臋 do walcz膮cych o wolno艣膰 ojczyzny, ryzykuj膮c w艂asnym
偶yciem. Ch艂opcy, kszta艂towani przez patriotyczne idea艂y,
postanowili walczy膰. Stali si臋 偶o艂nierzami i cho膰 codziennie zagl膮dali w oczy
艣mierci, potrafili 偶y膰 pe艂ni膮 偶ycia.
Robert Gli艅ski stan膮艂 przed
niezwykle trudnym zadaniem przeniesienia na ekran sztandarowej pozycji
gimnazjalist贸w, osi膮gni臋cia nie tylko pewnego sukcesu komercyjnego, ale tak偶e
artystycznego, co pozwoli艂oby mu na wielki powr贸t na salony polskiego 艣wiatka filmowego.
Z zadania wywi膮za艂 si臋 po艂owicznie. Z jednej strony stworzy艂 obraz pod gusta
wsp贸艂czesnej m艂odej widowni – s艂ynni harcerze wydaj膮 si臋 u niego wyj臋ci wprost
z ery Facebooka i selfie, lecz zarazem zatracaj膮 sw贸j historyczny rys. To
艣wietnie, kiedy mo偶na uto偶samia膰 si臋 z bohaterami, jednak nie nale偶y za wszelk膮
cen臋 przekonywa膰 widz贸w, 偶e nastolatkowie sprzed 70 lat s膮 niemal identyczni
jak ci widziani za naszym oknem. Na plus trzeba jednak zaliczy膰 re偶yserowi, i偶
uda艂o mu si臋 odbr膮zowi膰 pomniki Zo艣ki, Rudego i Alka i przedstawi膰 ich przede
wszystkim jako pe艂nych w膮tpliwo艣ci o s艂uszno艣膰 swoich dzia艂a艅 m艂odych ludzi.
Do g艂贸wnych r贸l Robert Gli艅ski
zatrudni艂 艣wie偶e, zupe艂nie nieopatrzone m艂ode twarze. Tomasz Zi臋tek i Kamil
Szeptycki spisuj膮 si臋 nie藕le, ale to Marcel Sabat kradnie im ca艂y film. Czy偶by uros艂a nam wielka nadzieja polskiego kina?
Tylko kochankowie
prze偶yj膮
藕r贸d艂o |
Adam jest unikaj膮cym popularno艣ci
i 艣wiat艂a s艂onecznego niezale偶nym muzykiem. 呕yje w zapad艂ej cz臋艣ci Detroit,
kolekcjonuje gitary, s艂ucha winyli i tworzy elektroniczn膮 muzyk臋 pe艂n膮
melancholijnych d藕wi臋k贸w. Jego samotno艣膰 zmienia si臋 po d艂ugo oczekiwanym przyje藕dzie
ukochanej Ewy. Razem je偶d偶膮 nocami po opuszczonym Detroit w hipnotycznym rytmie
muzyki, 艣wi臋tuj膮c ka偶d膮 sp臋dzan膮 razem chwil臋. Jednak ich spokojna egzystencja zostanie wystawiona na pr贸b臋, kiedy niespodzianie do艂膮czy do
nich nieprzewidywalna i wyg艂odnia艂a siostra Ewy – Ava.
Ten film nie
jest przeznaczony dla widz贸w poszukuj膮cych w kinie ci膮g艂ych wra偶e艅. Tempo akcji
jest tu nie艣pieszne, re偶yser bardziej snuje swoj膮 opowie艣膰, ni偶 posuwa do
przodu. Jednych to wynudzi, drudzy zachwyc膮 si臋 niezwyk艂膮 dawk膮 melancholii
wylewaj膮c膮 si臋 z ka偶dego kadru. Wampiry dla Jima Jarmuscha to istoty nad wyraz
uczuciowe, rozmi艂owane w sztuce, literaturze, muzyce. Nie maj膮 w sobie nic z
popkulturowej kiczowatej otoczki, jaka przez ostatnie lata wok贸艂 nich naros艂a.
Je艣li chce si臋 u偶y膰 tu jakiegokolwiek por贸wnania, to zdecydowanie najbli偶ej im do wizerunku
zagadkowych wampir贸w z czarno-bia艂ych obraz贸w o Nosferatu. Film stara si臋
uchwyci膰 ten dawny, prawie zapomniany wampirzy urok, co udaje mu si臋 poprzez
znakomite budowanie klimatu. Miejsce akcji (opuszczone Detroit) jest
wy艣mienite, a aktorzy 艣wietnie odczytuj膮 intencje re偶ysera, trzymaj膮c przez
ca艂y czas bardzo wysoki poziom.
Du偶e z艂e wilki
藕r贸d艂o |
Pewnym zwyczajnym izraelskim
miasteczkiem wstrz膮sa seria brutalnych morderstw. G艂贸wnym podejrzanym zostaje
nie艣mia艂y nauczyciel, jednak nie zostaj膮 przeciwko niemu znalezione dowody wystarczaj膮ce na zatrzymanie. Jeden z policjant贸w postanawia samemu wymierzy膰
sprawiedliwo艣膰. Nieoczekiwanie powstrzymuje go ojciec jednej z ofiar. Cho膰
pragnie odwetu, ma w艂asny plan. Nagle jednak przestaje by膰 oczywiste, kto tutaj
jest morderc膮, kto ofiar膮, a kto m艣cicielem.
Obraz reklamuje szumne has艂o Najlepszy film 2013 roku. Quentin Tarantino.
Coroczne listy Tarantino s艂yn膮 z nieprzewidywalno艣ci, cudownej mieszanki kina
ambitnego z oczywistym ch艂amem, tak bardzo charakterystycznej dla tego
re偶ysera. Du偶ym z艂ym wilkom bli偶ej
jest do tej pierwszej grupy, cho膰 wielu widz贸w zakwalifikuje j膮 do drugiej. To
dzie艂o oryginalne, bawi膮ce si臋 konwencjami, lecz we w艂asnym stylu, nie
kopiuj膮cym w 偶aden spos贸b re偶ysera
B臋kart贸w wojny. To izraelskie kino wojny – brutalne, nie boj膮ce si臋 ukazywania
bezwzgl臋dno艣ci zwyk艂ych obywateli, ale przepe艂nione rozlu藕niaj膮cym atmosfer臋
czarnym humorem, dawkowanym w idealnych proporcjach.
Blue Highway
藕r贸d艂o |
Dillon przeprowadza si臋 z Alabamy
do Kalifornii, by tam rozpocz膮膰 nowe 偶ycie. W drodze towarzyszy mu Kerry. Lubi膮
swoje towarzystwo i zanim b臋d膮 musieli rozsta膰 si臋 na d艂u偶ej, odbywaj膮 podr贸偶
szlakiem ulubionych film贸w. Szcz臋艣liwi i wolni zatrzymuj膮 si臋 po drodze pod
byle pretekstem. Odkrywaj膮 Ameryk臋 i przy okazji siebie nawzajem.
Najwi臋kszym osi膮gni臋ciem
pocz膮tkuj膮cego re偶ysera Kyle’a Smitha jest od艣wie偶enie przerabianego na
wszelkie mo偶liwe sposoby kina drogi. W gatunku, w kt贸rym powiedziano ju偶
wszystko, pozostaje ju偶 tylko skorzysta膰 z dorobku przodk贸w. Smith czyni to w
spos贸b tw贸rczy – jego bohaterowie ruszaj膮 w spontaniczn膮 podr贸偶 szlakiem swych
ulubionych film贸w, sami staj膮c si臋 bohaterami kolejnego. Jest wiec w ich
w臋dr贸wce sporo nostalgii i ciep艂ego spojrzenia na otaczaj膮c膮 rzeczywisto艣膰. To
prosta historia spod znaku kina niezale偶nego, w niezobowi膮zuj膮cym tonie
opowiadaj膮ca o potrzebie blisko艣ci i posiadania kogo艣, z kim mo偶na dzieli膰
pi臋kno codziennych spraw.
What the Fuck?
藕r贸d艂o |
R茅mi Gaillard pod wp艂ywem swojej
narzeczonej postanawia porzuci膰 zajmowanie si臋 byle czym i pr贸buje zosta膰 na powa偶nie kim艣. Czy powr贸t na drog臋 poprawno艣ci i norm spo艂ecznych stanie si臋 dla R茅miego nowym celem w 偶yciu? Czy
znajdzie w sobie si艂臋, by dla mi艂o艣ci porzuci膰 cz膮stk臋 swojej buntowniczej natury?
Popularny internetowy prowokator
R茅mi Gaillard uzna艂, 偶e to, co bije rekordy ogl膮dalno艣ci na YouTubie, tak samo
dobrze sprzeda si臋 w kinie. Nie zrozumia艂 jednak, 偶e widzowie nie zechc膮 p艂aci膰
za bilet, skoro to samo mog膮 obejrze膰 w domowym zaciszu. R茅mi wprowadzi艂
wprawdzie do swojego filmu w膮tek fikcyjny, ale jest on tak banalny i oklepany,
i偶 wi臋cej psuje, ni偶 pomaga w zbudowaniu filmowego 艣wiata. Francuski
skandalista wykaza艂 si臋 niebywa艂ym lenistwem, skleci艂 sw贸j obraz z wielu
klip贸w, kt贸re mo偶na znale藕膰 w sieci i dla niepoznaki doda艂 do niego napisany w
pi臋膰 minut na kolanie w膮tek mi艂osny. Zdecydowanie nie.
Pan Peabody i Sherman
藕r贸d艂o |
Pan Peabody to najm膮drzejszy pies
na 艣wiecie, naukowiec, kt贸ry wynalaz艂 wehiku艂 czasu, laureat nagrody
Nobla i doradca prezydent贸w. Gdy jego podopieczny, ch艂opiec o imieniu Sherman,
wyrusza w podr贸偶 wehiku艂em czasu, najs艂ynniejsze wydarzenia z historii wymykaj膮
si臋 spod kontroli, a efektem jest wielka katastrofa. Niezwyk艂y pies i jego pan musz膮 za艂ata膰 dziur臋 w czasie, zanim nasz
艣wiat zmieni si臋 raz na zawsze.
Postacie Pana Peabody i Shermana
polscy widzowie mog膮 kojarzy膰 z nadawanego na stacji RTL7 (dzisiejsze TVN7)
serii Rocky i 艁o艣 Superkto艣. Tam
pe艂nili drugoplanow膮 rol臋, teraz dost膮pili zaszczytu i otrzymali w艂asny
film. Najnowsze dzie艂o DreamWorks przypomina typowe obrazy tego studia – jest
kolorowo, ciekawie, banalnie, z licznymi odwo艂aniami intertekstualnymi. To
animacja skierowana przede wszystkim do dzieci, cho膰 doro艣li r贸wnie偶 mog膮
nie藕le si臋 na niej zabawi膰. Pomijaj膮c nudny pocz膮tek, ca艂o艣膰 trzyma szybkie
tempo, charakterystyczne dla film贸w DreamWorks.
Cud w Mediolanie
Stara
Lolotta znajduje w zagonie kapusty… niemowl臋. Po jej rych艂ej 艣mierci ma艂y Tot貌
trafia do sieroci艅ca, a p贸藕niej w zimny 艣wiat samotnej doros艂o艣ci. Obdarzony
艂ask膮 czynienia cud贸w, ratuje swych przyjaci贸艂 z tarapat贸w i sprawia, 偶e ulatuj膮
na miot艂ach do nieba, zostawiaj膮c za sob膮 pa艂ace mo偶nych, lepianki 偶ebrak贸w i
przepych Duomo.
Cud w Polsce! Czarno-bia艂y film
Vittorio de Sica z 1951 r. mo偶na obejrze膰 w polskim kinach w odrestaurowanej
wersji. To arcydzie艂o nie tylko w艂oskiego kina jest jedn膮 z najpi臋kniejszych
ba艣ni wyprodukowanych przez przemys艂 filmowy. Portret powojennej w艂oskiej
biedoty utrzymany w ba艣niowym tonie, kt贸ra jednak nie pozbawia jej dramaturgii.
Klas臋 filmu doceniono, przyznaj膮c mu Z艂ot膮 Palm臋 na festiwalu w Cannes.
艢wietna sprawa! Takie zebranie premier filmowych jest ciekawym pomys艂em, a autorka mo偶e by膰 w przysz艂o艣ci ca艂kiem niez艂膮 recenzentk膮 ;)
OdpowiedzUsu艅Zgadzamy si臋 :)
OdpowiedzUsu艅Dzi臋kujemy bardzo ;)