NAJNOWSZE

środa, 12 listopada 2014

Gdy się straci wszystko, jest jeszcze co zyskać?

Nie wiem, czy po śmierci pamięta się rzeczy, jakie zdarzyły nam się za życia. W pewnym sensie byłoby logiczne, gdyby się je zapomniało. Wtedy śmierć przypominałaby okres sprzed narodzin, czyli otchłań nicości.


Wypadki samochodowe zdarzają się na świecie coraz częściej. Niekiedy żadne z nas nie jest w stanie ich przewidzieć. Nie mamy nawet w zwyczaju brania pod uwagę możliwości, że zupełnie niespodziewanie stanie nam się jakaś krzywda. Nie zdajemy sobie sprawy jak wiele brakuje nam do momentu, w którym zaczniemy wszystko tracić. Zimą zdarza się, że samochód trafia w poślizg i ciężko jest znów utrzymać panowanie nad pojazdem. Cud, nikomu nic się nie stanie. A co jeśli… zdarzy się inaczej? Czy potrafisz sobie wyobrazić swoje życie bez najbliższych, których masz obok siebie każdego dnia i którzy są dla ciebie wszystkim?

A co, gdy nawet ty nie przeżyjesz potwornego starcia z kupą złomu?
Nie będzie ci żal swojego życia?
Byłbyś gotów już teraz zostawić to, co może niedawno udało ci się dopiero zyskać?

źródło
Gayle Forman jest amerykańską autorką książek dla młodzieży. W swoim dorobku ma już cztery powieści, z których najpopularniejszą i jedyną wydaną w Polsce jest Zostań, jeśli kochasz.

Dzisiaj rano wybrałam się na przejażdżkę z rodziną. A teraz jestem tutaj, samotna jak nigdy dotąd. Mam siedemnaście lat. Nie tak miało być. Nie tak miało wyglądać moje życie.

Główną bohaterką książki jest Mia – dziewczyna, której w życiu niczego nie brakuje. Ma kochających rodziców, chłopaka i wszystko, czego potrzeba. Jej znakomicie poukładany świat wali się jak domek z kart w chwili, gdy jej rodzinę spotyka nieszczęście. Mia musi sobie poradzić ze wszystkim sama i co najważniejsze, podjąć najważniejszą decyzję w swoim życiu. Czy dziewczyna sobie poradzi? Jaki los ją spotkał? O tym wszystkim dowiecie się, gdy przeczytacie książkę.

Przeżyłam niejedno rozczarowanie, bywałam samotna, sfrustrowana, wściekła – doświadczyłam tych samych paskudnych odczuć co wszyscy. Ale oszczędzono mi rozpaczy. Nie zahartowałam się na tyle, by w prawdziwym życiu uporać się z tym, co mnie spotkało dzisiaj.

Narracja prowadzona jest w pierwszej osobie. To akurat bardzo normalne, ponieważ nie wyobrażam sobie, żeby mogło być inaczej. Główna bohaterka już od pierwszych chwil trwania akcji powieści konkretnie opisuje, co dzieje się wokół. Obserwuje wszystkie wydarzenia, które mają miejsce przed i po wypadku, wspomina również stare dzieje. W końcu dziewczyna zaczyna zastanawiać się, czy ma dalej walczyć, czy może po prostu się poddać. Mia rozważa wszystkie za i przeciw, przypominając sobie jednocześnie swoje życie. To bardzo wzrusza czytelnika i łezka zakręciła mi się w oku.

Czuję także, jak wiele posiadam: zawiera się w tym wszystko, co utraciłam, lecz także wielka niewiadoma: to, co życie może mi jeszcze przynieść.

Książka jest bardzo poruszająca. Już na samym początku niejednokrotnie zaszkliły mi się oczy. Wspomnienia Mii niekiedy mnie też bawiły – kilkakrotnie nie mogłam powstrzymać się od śmiechu. Nie pamiętam już, kiedy książka pobudziła we mnie takie emocje i skłoniła do głębokiej refleksji. Powieść pozwala się na chwilę zatrzymać, uspokoić, przemyśleć niektóre sprawy i zdać sobie sprawę z tego, jak bardzo jesteśmy szczęśliwi. Nie sposób przejść obok tej pozycji obojętnie, a tym bardziej o niej zapomnieć. Pokazuje czytelnikowi, co tak naprawdę nazywa się życiem jak i to, by łapać każdą chwilę i wykorzystywać ją do maksimum, bo może nie być odwrotu. Wszystko może zmienić się o 180 stopni, a nasze dni już nie będą takie wesołe jak kiedyś.

Czemu ktoś nie może rozstrzygnąć za mnie? Czemu nie mogę dostać pełnomocnika do spraw śmierci? Albo postąpić jak drużyny baseballowe, kiedy mecz się kończy i potrzebny jest świetny piłkarz, aby gracze mogli wrócić do bazy domowej? Czemu nie mogę poprosić o gracza rezerwowego, by mnie zaprowadził do domu?

Książkę polecam gorąco wszystkim – małym i dużym, młodym i starszym – ponieważ sprawia, że dostrzega się wszystkie walory, jakie daje życie. Jestem szczęśliwa, że mogłam ją przeczytać. Zostań, jeśli kochasz rozbudziła we mnie niesamowite emocje i na pewno przeczytam jej kontynuację. Nie mogę się już na nią doczekać! A was, kochani czytelnicy, zapraszam do zapoznania się z treścią tej powieści. Naprawdę warto!


Share:

Prześlij komentarz

Wiele dla nas znaczą Wasze opinie, dlatego dziękujemy za każdy zostawiony ślad i zachęcamy do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami.

 
Wróć na górę
Copyright © 2014 Essentia. Design: OtwórzBlo.ga | Distributed By Gooyaabi Templates