W następnym odcinku Operacji Kino po raz ostatni zajmę się tematem kadrowania. Na koniec pozostało coś, z czym mogliście się już zetknąć, czyli odległość kamery od filmowanych obiektów, a co za tym idzie – odpowiednie plany filmowe.
Odległość
Odległość kamery określa dystans, na jaki patrzymy na zainscenizowane ujęcie; daje poczucie znajdowania się blisko bądź daleko od niego. Określając różne odległości, mówi się o stosowaniu pewnych planów. Ich miarą jest z reguły umieszczona w nich ludzka sylwetka. Należy pamiętać jednak, że pojęcia planu używa się także w dwóch innych przypadkach. Używając skrótowych definicji może to być:
1. Miejsce kręcenia zdjęć.
2. Ułożenie kompozycji
przestrzennej.
3. Odległość od kamery.
Wyróżniamy plany:
Plan totalny (ang. extreme long shot) – postać ludzka jest bardzo
słabo widoczna w kadrze lub nieobecna. Plan ten ma na celu ukazanie miejsca
akcji w kategoriach geograficzno-urbanistycznych – np. krajobrazów, widoków z
lotu ptaka. W kadrze widoczne jest mało detali, plan totalny ma oddawać więc
ogólne wrażenie jakiegoś miejsca. Używany często w filmach wojennych,
katastroficznych czy przygodowych.
Duma i uprzedzenie (2005) |
Plan ogólny (ang. general view, AE – vista shot, BE – long shot) – postacie w kadrze stają
się widoczne, lecz nadal dominuje otoczenie wokół nich. Wysokość ludzkiej
sylwetki wynosi mniej więcej połowę wysokości kadru.
Przypadek Harolda Cricka (2006) |
Plan pełny (ang. full figure shot/full shot/near shot/semilong
shot) – postacie ludzkie prezentowane są od stóp do głów. Tło odgrywa coraz
mniejszą rolę, choć nadal jest dobrze widoczne. Z łatwością identyfikuje się
działania bohaterów, mniej ważna jest ich mimika.
Aż poleje się krew (2007) |
Plan amerykański (ang. american shot/medium long shot, AE – knee
shot, BE – close medium shot) – postacie widoczne są od kolan wzwyż. To dość popularny
plan, bo pozwala zachować równowagę między postacią a otoczeniem. Zaczął się
pojawiać w amerykańskich westernach lat 30. po to, aby zawrzeć w kadrze kaburę
z pistoletem noszoną przez kowbojów.
Incepcja (2010) |
Plan średni/półpełny (ang. medium shot/mid-shot) – postacie ukazane
są od pasa w górę. Jest często używany przy pokazaniu małej grupy ludzi, kiedy
to widz dostrzega zarówno część tła, jak i mimikę bohaterów w kontekście ich
mowy ciała. Używany często w wywiadach i przy pokazywaniu prezenterów
wiadomości.
Naznaczony (2010) |
Półzbliżenie (ang. bust shot/chest shot/medium close-up) – postacie
pokazywane są od łokcia w górę (popiersie). Dekoracja zostaje praktycznie
wyeliminowana.
Hugo i jego wynalazek (2011) |
Plan wielki/zbliżenie (ang. close shot/close-up/head shot/mug shot)
– postać ukazywana jest od ramion w górę. Portret twarzy zajmuje niemal cały
kadr. Bardzo często ma zaprezentować emocje bohaterów, szczegóły gestu czy
ważny przedmiot.
Drzewo życia (2011) |
Duże zbliżenie/detal (ang. big close-up/extreme close-up) – ukazuje
szczegół ludzkiej twarzy lub ważny dramaturgicznie, wyizolowany z otoczenia
przedmiot.
Szpieg (2011) |
Makrodetal – pokazuje niedostrzegalny gołym okiem fragment
rzeczywistości, np. linie papilarne, tęczówkę oka. Niegdyś niestosowany ze
względu na trudności realizacyjne.
Wojna światów (2005) |
Równie ważny co odległość kamery
jest rozmiar filmowanego w kadrze obiektu. Z tej samej odległości można pokazać
np. człowieka w planie ogólnym i łokieć wielkiego smoka. Poniższy kadr z Męczeństwa Joanny d’Arc Carla Theodora Dreyera nie przedstawia
zbliżenia pomimo tego, że znajduje się w nim głowa tytułowej bohaterki. To
ujęcie w planie ogólnym, gdyż głowa jest w kadrze stosunkowo mała. Przyporządkowując
więc dane ujęcie do któregoś z planów, powinniśmy brać pod uwagę także względne
proporcje obiektu w kadrze.
Męczeństwo Joanny d'Arc (1928) |
Nie zawsze to, co znajduje się
najbliżej, jest najważniejsze. Orson Welles w twórczy sposób wykorzystał możliwość
grania planami w Obywatelu Kane’u.
W przedstawionej sekwencji
najistotniejsza jest chwila, kiedy państwo Kane rozmawiają o oddaniu chłopca do
adopcji. Wszyscy dorośli przedstawieni są w planach bliskich, ale to mały Charles,
choć pokazany w planie ogólnym, jest tu najważniejszy. To jego losy się tu
ważą. Umiejscowiony został prawie w centrum, jest stale obecny i wyraźnie widoczny.
Obywatel Kane (1941) |
Warto wspomnieć, że nie istnieją
ostre granice między danymi planami – nikt raczej nie będzie mierzył linijką, próbując
odróżnić plan totalny od ogólnego. Nie istnieją uniwersalne miary odległości
kamery, więc te kategorie są w gruncie rzeczy umowne.
Różnym obszarom kadrowania nie
można przypisać niezmiennych znaczeń, np. ujęcie z niskiego kąta –
monumentalizacja, z wysokiego – umniejszenie. Filmy straciłyby w ten sposób mnóstwo
ze swojej wyjątkowości i bogactwa. Sens konkretnych zabiegów technicznych
wynika z całości filmu.
Powtarzające się na przestrzeni
filmu ustawienia kamery mogą łączyć się z pewnymi bohaterami lub sytuacjami, a
co za tym idzie, są motywami zespalającymi i ujednolicającymi obraz. Np. we
wspomnianym Męczeństwie Joanny d’Arc maniakalnie
wręcz stosowane są mocne zbliżenia na twarz bohaterki.
Męczeństwo Joanny d'Arc (1928) |
Męczeństwo Joanny d'Arc (1928) |
Kadrowanie może też wzmacniać
wizualną atrakcyjność filmu. Seria ujęć z Kieszonkowca
Roberta Bressona przedstawiająca w zbliżeniu dłonie złodziei składa się na
prawdziwy balet rąk.
Sceny w planie totalnym i ogólnym
dają widzom możliwość podziwiania efektownych krajobrazów, z czego chętnie
korzystają np. westerny. W Prostej
historii Davida Lyncha czy Rekolekcji
na temat mroku Wernera Herzoga znajduje się wiele ujęć widoków w planie
ogólnym i totalnym, które zapewniają wizualną przyjemność.
Legenda:
AE – amerykański angielski
BE – brytyjski angielski
W poprzednich odcinkach:
1. Wymiary kadru
2. Kształt kadru
3. Kadrowanie: kąt i poziom ustawienia kamery
4. Kadrowanie: wysokość ustawienia kamery
Prosta historia (1999) |
Rekolekcje na temat mroku (1992) |
Legenda:
AE – amerykański angielski
BE – brytyjski angielski
W poprzednich odcinkach:
1. Wymiary kadru
2. Kształt kadru
3. Kadrowanie: kąt i poziom ustawienia kamery
4. Kadrowanie: wysokość ustawienia kamery
Prześlij komentarz
Wiele dla nas znaczą Wasze opinie, dlatego dziękujemy za każdy zostawiony ślad i zachęcamy do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami.