NAJNOWSZE

wtorek, 10 maja 2016

Operacja Kino – kompozycja: rodzaje kompozycji



Jedną z najbardziej fundamentalnych metod kontrolowania języka ruchomych obrazów jest kompozycja. Wszyscy, którzy choć trochę interesują się malarstwem czy fotografią, wiedzą, jak niesamowicie ważna jest ona w odbiorze dzieła. Wpływ na kompozycję obrazu filmowego mają m.in. scenografia, ruchy kamery i obiektów w kadrze czy montaż. Tych zagadnień na razie tu nie znajdziecie, ponieważ poświęcę im osobne części cyklu Operacja Kino.


Tymczasem – na wprowadzenie – rodzaje kompozycji.


Kompozycja statyczna (ang. static composition) – takie ułożenie elementów, w którym nie wykazują one ruchu. W takiej kompozycji dominują linie pionowe i poziome, które sugerują spokój, łagodność i bezpieczeństwo.

Dotyk grzechu (2013)
Ida (2013)


Kompozycja dynamiczna (ang. dynamic composition) – takie ułożenie elementów, w którym dominują linie ukośne. Dynamizm bierze się z faktu, że tego typu linie postrzegane są jako ruchome, a przez to wprowadzające niepokój.

Wielki Gatsby (2013)
Francuski łącznik (1971)


Kompozycja otwarta (ang. open composition) – takie ułożenie elementów, które sugeruje istnienie świata poza ramą kadru. Wymaga od widza dopełnienia sobie w wyobraźni pozakadrowego obrazu.

Czas wojny (2011)

Butch Cassidy i Sundance Kid (1969)


Kompozycja zamknięta (ang. closed composition) – takie ułożenie elementów, które tworzy klarowny, logiczny i zamknięty układ świata przedstawionego.

Wielkie piękno (2013)

Brzdąc (1921)



Kompozycja symetryczna (ang. symmetrical composition) – symetryczne rozmieszczenie elementów świata przedstawionego.


Lśnienie (1980)

Raj: miłość (2012)

Myśląc o symetrii w kinie automatycznie nasuwa się myśl o celebrującym symetrię filmach Wesa Andersona.





Kompozycja asymetryczna (ang. asymmetrical composition) – asymetryczne rozmieszczenie elementów świata przedstawionego.

Broken Flowers (2005)

Śniadanie u Tiffany'ego (1961)

CDN...


W poprzednich odcinkach:

1. Wymiary kadru.

2. Kształt kadru.

3. Kadrowanie: kąt i poziom ustawienia kamery.

4. Kadrowanie: wysokość ustawienia kamery.

5. Kadrowanie: odległość kamery.

Share:

Prześlij komentarz

Wiele dla nas znaczą Wasze opinie, dlatego dziękujemy za każdy zostawiony ślad i zachęcamy do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami.

 
Wróć na górę
Copyright © 2014 Essentia. Design: OtwórzBlo.ga | Distributed By Gooyaabi Templates